English
Meny

E-faktura

Till Dig som är kund till Sophiahemmet Högskola

Sophiahemmet, ideell förening (orgnr: 802006-8741)
Sophiahemmet Uppdragsutbildning AB (orgnr: 556617-5534)

Om Du inte hittar svaret på Din fråga under frågor och svar, kontakta oss gärna!

Övriga kundfakturafrågor (exempelvis fakturakopior, frågor om betalning):
kundfakturor@sophiahemmet.se
08-406 20 60

Frågor och svar kundfakturor

Jag vill ha faktura via Kivra

Om Du är en privatperson och är ansluten till Kivra så kommer Din faktura automatiskt att skickas dit. Vänligen notera att Kivra endast är tillgängligt för kunder som är privatpersoner.

Jag vill ta emot e-faktura från Sophiahemmet

Vårt system kan identifiera möjliga mottagare av elektroniska fakturor utan manuell handpåläggning. Om Ni trots allt inte får e-fakturor kan det bero på att vi saknar viss information om Er som kund i vårt system. Kontakta oss på kundfakturor@sophiahemmet.se så försöker vi ordna det.

Jag vill ta emot fakturor från Sophiahemmet via e-post

Kontakta oss på kundfakturor@sophiahemmet.se och ange vilken mailadress fakturan ska skickas till, så kompletterar vi med informationen i vårt system.

Min betalning till Sophiahemmet har kommit i retur från banken

Kontrollera att du har angivit rätt kombination av bankgiro och OCR-nummer. Båda återfinns på fakturan. Utan korrekt OCR-nummer kommer betalningen att returneras hos banken.

Jag har fått en påminnelse från Visma Amili – är det en bluff?

Sophiahemmet samarbetar med Visma Amili för påminnelse- och inkassohantering. Det är därmed Amili som kommer stå som avsändare för de påminnelser och inkassokrav som skickas till Dig som kund. 

Jag har fått en påminnelse från Kivra, trots att jag har betalat min faktura på annat sätt. Varför?

Använder Du inte Kivras betalfunktion behöver Du markera fakturan som hanterad i Kivra när Du har betalat fakturan på annat sätt. Påminnelsen från Kivra är inte en betalningspåminnelse, utan en påminnelse från Kivra att inte glömma bort att hantera fakturan som har mottagits via Kivra.

Jag har fått en påminnelse från Kivra, trots att fakturan ska vara makulerad/krediterad. Varför?

Om Du har fått information från oss att Din faktura har makulerats eller krediterats, behöver Du själv markera fakturan som hanterad i Kivra. Kivra får ingen information om makuleringen och kommer därmed annars påminna Dig om att hantera eller betala fakturan. Påminnelsen från Kivra är inte en betalningspåminnelse, utan en påminnelse från Kivra att inte glömma bort att hantera fakturan som har mottagits via Kivra. 

Till dig som är leverantör till Sophiahemmet Högskola

Innehållskrav på fakturan

Vi ställer krav på att samtliga fakturor, oavsett format, måste innehålla en fakturareferens bestående av ett personnamn samt ett kostnadsställe och/eller projektnummer. Utan referens skickas fakturan åter till Er som leverantör för korrigering.

Fakturan ska innehålla vår referens bestående av:

  • För- och efternamn samt kostnadsställe och/eller projektnummer
  • Ex: Nils Persson 99 alt. Nils Persson 999999 alt. Nils Persson 99/999999

Vi ställer också krav på att korrekt bolagsnamn och adress finns angivet, se teknisk information.

Sophiahemmet är ansluten till PEPPOL och vi ser gärna att Ni skickar Era fakturor till oss den vägen i första hand.

Frågor och svar leverantörsfakturor

Vi skickar e-fakturor i annat format än PEPPOL via EDI-operatör (sk Samtrafik)

Vi önskar börja skicka e-fakturor till Sophiahemmet

Lägg till Sophiahemmet som e-fakturamottagare i ert ekonomisystem eller hos er samarbetspartner/EDI-operatör. Se teknisk information.

Vi har inte möjlighet att skicka e-fakturor, men kan skicka i pdf-format

Fakturor i pdf-format skickas per e-post till: leverantorsfakturor@sophiahemmet.se