English
Meny

IT-stöd för studenter

Här hittar du information om olika IT-relaterade frågor

Har du glömt ditt lösenord skicka in ett ärende till IT-stöd.

IT-frågor

Vid frågor om eller problem med datorer, nätverk eller skrivare kan du kontakta högskolans IT-stöd via vår e-tjänst så återkommer vi till dig så fort vi kan, men senast inom 2 arbetsdagar.

IT-stöd finns också på plats i Hus R mellan kl. 12-15 måndag till torsdag och kl. 9-12 på fredagar under terminstid.

Om du är ny student och har problem att logga in för att aktivera ditt studentkonto kan du kontakta: nystudent@shh.se.

Det är även möjligt att låna viss utrustning (tex diktafon eller kamera) via högskolans IT-stöd. Beställning sker genom att lägga in ett ärende i e-tjänsten. Utdelning sker på överenskommen tid via studentexpeditionen. Behöver du låna dator kan du använda de stationära datorerna utanför studentexpeditionen, alternativt få korttidslåna en bärbar dator mot pant under studentexpeditionens öppettider tisdagar, onsdagar och torsdagar. Observera att datorn sedan ska lämnas åter samma dag innan studentexpeditionen stänger. Vänligen notera att lånedatorer inte alltid är tillgängliga då dessa ibland används under tentamen.

Notera att det gamla stödtelefonnumret 08-406 25 25 endast ska användas för anmälan av fel i fastighet.

NYTT: Riktlinjer för användning av AI-drivna chatbotar

Sophiahemmet högskola har nu publicerat riktlinjer för användning av AI-drivna chatbotar, såsom ChatGPT, för studenter. Du hittar dem här.

Vilken utrustning behövs?

Oavsett om du går en campusutbildning eller en distansutbildning så innehåller dina kurser flera digitala moment, vilket innebär att du behöver ha en dator för att kunna studera hos oss. Via den kommer du åt lärplattformen Canvas där alla kurser finns och examinationer görs digitalt via tentamensprogrammet Inspera. Det är viktigt att direkt från studiestarten säkerställa att du kommer åt alla program du behöver. Instruktioner om hur du går tillväga får du under introduktionen. Du kan också läsa vidare på den här sidan, eller kontakta högskolans IT-stöd. Vänligen notera att för datorer av modellen Chromebook eller MacBook har vi begränsat stöd, så har du valt dessa behöver du i de flesta fall nyttja tillverkarens egen support om du får problem.

Allmän IT-information

OBS: Du behöver vara inloggad på https://portal.office.com med ditt användarkonto@stud.shh.se och ditt lösenord för att komma åt att läsa dokumenten nedan.

Du loggar in på Eduroam genom att logga in med ditt användarkonto@stud.shh.se och ditt lösenord. 

Guide vid problem med Eduroam.
Instruktioner för VPN
Vid eventuella fel med vpn och mac så rekommenderar vi att uppgradera till macOS 14.2.1
Installera skrivare (både Windows och Mac)
Skriv ut åhörarkopior av pdf-fil

Tips för dig med Mac

Om du är MacBook-användare behöver du vara bekant med din dator så du själv har koll på t.ex. systemuppdateringar och dylikt, eftersom högskolans IT-miljö och vårt IT-stöd i första hand är inriktat på PC-miljöer. Du hittar mer info på sidan Ny Mac-användare. Läs gärna där och se till att göra testtentor och annat som erbjuds i god tid, så du kan förebygga eventuella problem som kan uppstå.

Inspera

På Sophiahemmet Högskola görs de flesta examinationerna digitalt via Inspera Exam Portal (IEP). Observera att Inspera Exam Portal (IEP) endast fungerar på datorer med Windows eller MacOS. Enheter som Chromebooks, surfplattor med Android eller Ipads stödjer inte IEP.

Innan du deltar i din första digitala tentamen är det viktigt att du laddat ner och loggat in i Inspera Exam Portal (IEP). Du hämtar applikationen här

Användarguide för installation och test hittar du här eller videoguide finns här.

Om du använder en Mac-dator och har problem med att installera finns olika lösningar här.

Innan du påbörjar ditt test är det viktigt att du sparar och avslutar alla bakgrundsapplikationer som inte är Inspera Exam Portal.

För att skriva en tentamen startar du programmet Inspera Exam Portal (IEP) på din dator – för att i efterhand när tentan är rättad se resultat loggar du in på https://shh.inspera.com med ditt SHH-konto.

Office 365

Logga in på https://portal.office.com med ditt användarkonto@stud.shh.se och ditt lösenord så hittar du din personliga portal, varifrån du kan ladda ner programvara till din egen PC eller Mac. Du kan också ladda upp filer eller onlinedokument till OneDrive. Så länge du studerar på högskolan så kan du ha programmet på upp till 5 datorer. När du avslutar dina studier avaktiveras kontot efter 2 veckor, så se till att kopiera eventuella online-filer till din egen dator innan dess. Om du inte ser nerladdningsfliken så har du troligtvis ingen licens angiven till ditt konto och behöver kontakta oss för hjälp. Vill du ha hjälp med att komma igång med Office-paketet (word, excel, power point osv) så finns O365-utbildningscenter där du kan lära dig använda programmen effektivare.

Canvas

Från starten av höstterminen 2019 har Sophiahemmet Högskola Canvas som lärplattform. Du loggar in i Canvas här. Du kan också
använda Canvas egen mobilapp, som kan laddas ner t.ex. via Googles Play Butik eller App Store. När du startar appen första gången behöver du välja ”Hitta min skola”. Därefter söker du på SHH eller Sophiahemmet högskola. Sen loggar du in med ditt SHH användarkonto.

Mediatjänst SHH Play (Kaltura)

Play.shh.se är den mediatjänst som högskolan använder för att tillhandahålla inspelat material för dig som studerar här.

För dig som lärare är det denna tjänst som används för att du skall kunna lagra och dela med dig av rörlig bild och ljud i dina kurser och utbildningar.

Allt material som ligger publikt textas så att det följer tillgänglighetsdirektivet.

Ladok

Ladok är ett nationellt, högskolegemensamt system för studieresultatregistrering. Här hittar du studentinstruktion till de grundläggande funktionerna i Ladok.

Microsoft Authenticator - Multifaktorautentisering

Studenter på Sophiahemmet Högskola behöver använda sig av multifaktorautentisering (MFA) för att få åtkomst till SHH Microsoft 365. Manualen för MFA finner ni här.