English
Meny

IT-stöd för studenter

Här hittar du information om olika IT-relaterade frågor

Har du glömt ditt lösenord kan du återställa det här: iForgot

Från och med måndag 19 september har vi nytt format för vårt IT-stöd för studenter. 

IT-frågor

Vid frågor om eller problem med datorer, nätverk eller skrivare kan du kontakta högskolans IT-stöd. Du når oss via vår e-tjänst eller på telefonnummer 08-4062061 mellan kl. 9-15 måndag till torsdag och kl. 9-12 på fredagar. Notera att det gamla IT-stödtelefonnumret 08-4062525 från och med nu endast ska användas för anmälan av fel i fastighet.

Om ditt problem inte går att lösa via e-tjänsten eller per telefon så finns vi på plats i studentexpeditionen på plan 2 i hus R två dagar i veckan: tisdagar och torsdagar kl. 11-14. De tider vi inte finns på plats eller bemannar telefonen kan du alltid lägga in ett ärende i e-tjänsten så återkommer vi till dig så fort vi kan, men senast inom 2 arbetsdagar.

Du kan också låna bärbar dator (utlåningstid 2 veckor) och boka diktafon samt webbkamera via IT-avdelningen. Beställ genom att lägga in ett ärende i e-tjänsten. Utdelning sker på överenskommen tid via studentexpeditionen.

Tips för att komma igång

Har du en MacBook men är inte så insatt i hur den fungerar? Du hittar mer info på sidan Ny Mac-användare.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Office-paketet (word, excel, power point osv)? Microsoft har ett eget O365-utbildningscenter där du kan lära dig använda programmen effektivare, men även få en hel del nybörjartips. Du hittar en bra sökfunktion samt många informativa videoklipp på hur du kan jobba bättre.

Inspera

På Sophiahemmet Högskola görs de flesta examinationerna digitalt via Inspera. Innan du deltar i din första digitala tentamen är det viktigt att du har loggat in i Inspera och laddat ner Safe Exam Browser (SEB). Här hittar du instruktion om hur detta görs. Du kan också titta på denna instruktionsfilm.

Inför terminsstarten, kom ihåg att uppdatera din programvara för SEB! Det kan du göra här. I uppdateringsportalen välj ”For Windows” eller ”For Mac OSX”. Senaste versionen för Windows är 2.3 och för Mac 2.1.4.

Office 365

Logga in på https://portal.office.com med ditt användarkonto@stud.shh.se och ditt lösenord så hittar du din personliga portal, varifrån du kan ladda ner programvara till din egen PC eller MAC. Du kan också ladda upp filer eller onlinedokument till OneDrive. Så länge du studerar på högskolan så kan du ha programmet på upp till 5 datorer. När du avslutar dina studier avaktiveras kontot efter 2 veckor, så se till att kopiera eventuella online-filer till din egen dator innan dess. Om du inte ser nerladdningsfliken så har du troligtvis ingen licens angiven till ditt konto och behöver kontakta oss för hjälp.

Canvas

Från starten av höstterminen 2019 har Sophiahemmet Högskola Canvas som lärplattform. Du loggar in i Canvas här. Du kan också
använda Canvas egen mobilapp, som kan laddas ner t.ex. via Googles Play Butik eller App Store. När du startar appen första gången behöver du välja ”Hitta min skola”. Därefter söker du på SHH eller Sophiahemmet högskola. Sen loggar du in med ditt SHH användarkonto.

Ladok

Ladok är ett nationellt, högskolegemensamt system för studieresultatregistrering. Här hittar du studentinstruktion till de grundläggande funktionerna i Ladok.

Mejl och telefon

Webbmail: Endast du som påbörjat dina studier före år 2019 har åtkomst till webmail, eftersom du har en studentadress som högskolan tillhandahållit. Om du däremot har påbörjat dina studier efter 2019 så har du ingen sådan studentadress, utan ska använda din egen privata mailadress. Den mailadress vi använder för att kontakta dig är den som finns registrerad i Ladok, så kom ihåg att alltid justera där om du byter.