English
Meny

IT-stöd för studenter

Här hittar du information om olika IT-relaterade frågor

Har du glömt ditt lösenord kan du återställa det här: iForgot

IT-frågor

Vid frågor om eller problem med datorer, nätverk eller skrivare kan du kontakta högskolans IT-stöd. Du når oss via vår e-tjänst eller på telefonnummer 08-4062061 mellan kl. 9-15 måndag till torsdag och kl. 9-12 på fredagar. Notera att det gamla stödtelefonnumret 08-4062525 endast ska användas för anmälan av fel i fastighet.

Om ditt problem inte går att lösa via e-tjänsten eller per telefon så finns vi på plats i studentexpeditionen på plan 2 i hus R, onsdagar kl. 12-15. De tider vi inte finns på plats eller bemannar telefonen kan du alltid lägga in ett ärende i e-tjänsten så återkommer vi till dig så fort vi kan, men senast inom 2 arbetsdagar.

Det är även möjligt att låna viss utrustning (tex diktafon eller kamera) via högskolans IT-stöd. Beställning sker genom att lägga in ett ärende i e-tjänsten. Utdelning sker på överenskommen tid via studentexpeditionen. Behöver du låna dator kan du använda de stationära datorerna utanför studentexpeditionen, alternativt få korttidslåna en bärbar dator mot pant under studentexpeditionens öppettider tisdagar, onsdagar och torsdagar. Vänligen notera att lånedatorer inte alltid är tillgängliga då dessa ibland används under tentamen.

Vilken utrustning behövs?

Oavsett om du går en campusutbildning eller en distansutbildning så innehåller dina kurser flera digitala moment, vilket innebär att du behöver ha en dator för att kunna studera hos oss. Via den kommer du åt lärplattformen Canvas där alla kurser finns och examinationer görs digitalt via tentamensprogrammet Inspera. Det är viktigt att direkt från studiestarten säkerställa att du kommer åt alla program du behöver. Instruktioner om hur du går tillväga får du under introduktionen. Du kan också läsa vidare på den här sidan, eller kontakta högskolans IT-stöd. Vänligen notera att för datorer av modellen Chromebook eller MacBook har vi begränsat stöd, så har du valt dessa behöver du i de flesta fall nyttja tillverkarens egen support om du får problem.

Tips för dig med Mac

Om du är MacBook-användare behöver du vara bekant med din dator så du själv har koll på t.ex. systemuppdateringar och dylikt, eftersom högskolans IT-miljö och vårt IT-stöd i första hand är inriktat på PC-miljöer. Du hittar mer info på sidan Ny Mac-användare. Läs gärna där och se till att göra testtentor och annat som erbjuds i god tid, så du kan förebygga eventuella problem som kan uppstå.

Inspera

På Sophiahemmet Högskola görs de flesta examinationerna digitalt via Inspera. Innan du deltar i din första digitala tentamen är det viktigt att du har loggat in i Inspera och laddat ner Safe Exam Browser (SEB). Här hittar du instruktion om hur detta görs. Du kan också titta på denna instruktionsfilm.

Inför terminsstarten, kom ihåg att uppdatera din programvara för SEB! Det kan du göra här. I uppdateringsportalen välj ”For Windows” eller ”For Mac OSX”. Senaste versionen för Windows är 2.3 och för Mac 2.1.4.

Office 365

Logga in på https://portal.office.com med ditt användarkonto@stud.shh.se och ditt lösenord så hittar du din personliga portal, varifrån du kan ladda ner programvara till din egen PC eller Mac. Du kan också ladda upp filer eller onlinedokument till OneDrive. Så länge du studerar på högskolan så kan du ha programmet på upp till 5 datorer. När du avslutar dina studier avaktiveras kontot efter 2 veckor, så se till att kopiera eventuella online-filer till din egen dator innan dess. Om du inte ser nerladdningsfliken så har du troligtvis ingen licens angiven till ditt konto och behöver kontakta oss för hjälp. Vill du ha hjälp med att komma igång med Office-paketet (word, excel, power point osv) så finns O365-utbildningscenter där du kan lära dig använda programmen effektivare.

Canvas

Från starten av höstterminen 2019 har Sophiahemmet Högskola Canvas som lärplattform. Du loggar in i Canvas här. Du kan också
använda Canvas egen mobilapp, som kan laddas ner t.ex. via Googles Play Butik eller App Store. När du startar appen första gången behöver du välja ”Hitta min skola”. Därefter söker du på SHH eller Sophiahemmet högskola. Sen loggar du in med ditt SHH användarkonto.

Mediatjänst SHH Play (Kaltura)

Play.shh.se är den mediatjänst som högskolan använder för att tillhandahålla inspelat material för dig som studerar här.

För dig som lärare är det denna tjänst som används för att du skall kunna lagra och dela med dig av rörlig bild och ljud i dina kurser och utbildningar.

Allt material som ligger publikt textas så att det följer tillgänglighetsdirektivet.

Ladok

Ladok är ett nationellt, högskolegemensamt system för studieresultatregistrering. Här hittar du studentinstruktion till de grundläggande funktionerna i Ladok.