English
Meny

Maria Christidis

Maria Christidis är legitimerad sjuksköterska, med erfarenhet från kliniskt arbete inom bland annat akutgeriatrik, infektionssjukvård och primärvård. Maria är också legitimerad gymnasielärare i svenska, engelska och nygrekiska, samt är läroboksförfattare med böcker inom omvårdnad, hälso- och sjukvård och ämnesintegrerad undervisning inom högre utbildning. Hennes forskningsområde är pedagogik inom professionsutbildning och omvårdnad vid smärta. Hennes avhandling, som skrevs inom ämnet didaktik, handlade om ämnesintegrerad undervisning och professionellt kunnande inom gymnasial som högre vårdutbildning.

I dag arbetar Maria som högskolelektor i omvårdnad och forskare på Sophiahemmets högskola. Hennes undervisning bedrivs på sjuksköterskeprogrammet och specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning vård vid kognitiv sjukdom inom omvårdnad och vetenskaplig teori och metod. Dessutom går Maria specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning distriktssköterska.

Maria Christidis

Titel
Lektor, Fil. dr,
Leg. sjuksköterska

Institution
Omvårdnadsvetenskap

Telefon
08-406 28 43

E-post
maria.christidis@shh.se

ORCID:
0000-0001-6804-6855

Disputationsår:
2020

Avhandlingens titel:
Integrated teaching for expanded vocational knowing: Studies in the Swedish upper secondary Health and social care program

Pågående projekt

Music therapy – a novel treatment approach for patients with chronic TMD-pain and decreased quality of life. Ett projekt i samarbete med Karolinska Institutet där man undersöker musik som smärtbehandling i jämförelse med standardbehandling för personer med ansikts- och käkmuskelsmärta (orofacial smärta).

Academic performance, screen time and university students’ overall health. Ett projekt i samarbete med Karolinska Institutet, Stockholms universitet, Lunds universitet, University of Pennsylvania (USA) och Nihon University (Japan). I detta projekt undersöks hur skärmtid påverkar psykosociala faktorer såsom stress, ångest och rädsla för att missa något, samt fysiska hälsofaktorer som sömn, smärta, nutrition och fysisk aktivitet, liksom orofacial smärta, hos studenter inom högre utbildning.

Professional students’ academic and professional literacy in the undergraduate dental programme, nursing programme, and teacher programme. Ett projekt i samarbete med Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Södertörns högskola, där man undersöker studenters akademiska och professionella skriftbruk inom tandläkar-, sjuksköterske-, och lärarprogrammet.

From Novice to Specialist: The Role of Work Experience in Teaching and Learning within Specialist Nursing Education. I detta projekt, som genomförs på Sophiahemmet högskola, undersöks hur tidigare arbetslivserfarenhet påverkar undervisning och lärande på specialistsjuksköterskeprogrammen från perspektiven: student, lärare och klinisk handledare.