Meny

Digitala möten och undervisning

Här finns tips och råd för personal och studenter hur man kan jobba mer digitalt.

Just nu är det hög belastning på våra system och digitala verktyg, så vänligen beakta att viss fördröjning kan uppstå t.ex. i åtkomsten till mediegallerier som ofta innehåller större filer. Innan du kontaktar supporten, ge systemet lite tid. Du kan också gärna prova att uppdatera sidan eller starta om programmet.

Digitala möten: ett bra alternativ

Sophiahemmet Högskola erbjuder medarbetare och studenter att använda Zoom, ett verktyg som tillhandahålls via SUNET. Zoom används av många andra lärosäten i Sverige och har visat sig vara stabilt och enkelt att använda. Som anställd på högskolan kan du ha möten med upp till 100 deltagare under obegränsad tid.

Ett e-möte är ett nätbaserat möte som sker från dator till dator via internet. Det gör att du kan delta tex. från ditt eget arbetsrum. Under ett e-möte är det möjligt att se alla deltagare, tala med varandra, visa presentationer, bilder och innehåll från Internet och arbeta med gemensamma texter. Mötet kan spelas in och återanvändas vid ett senare tillfälle. Det är också möjligt att genomföra en webbkonferens i blandad miljö, där vissa deltar från egen dator och andra deltagare sitter tillsammans i ett mötesrum. Zoom har många funktioner som uppskattas inte minst av lärare, till exempel möjlighet att dela upp deltagarna i mindre grupper.

Till ett Zoom-möte går det att ansluta via datorns webbläsare, med en surfplatta eller smarttelefon. Kom igång med Zoom

Snabblänk inloggning i Zoom: https://shh-se.zoom.us/

Skapa konto på Zoom första gången

Om du använt Zoom tidigare kommer du få frågan om du vill gå över till SHH:s Zoom. I vårt Zoom har både anställda och studenter möjlighet att ha möten utan tidsbegränsning med upp till 200 deltagare. Zoom guidar dig i detta byte, men skulle du behöva hjälp – kontakta Joakim Lehnström eller IT-avdelningen.

Viktigt att säga är också att Zoom på SHH hanteras på servrar inom EU och alltså är OK med avseende på GDPR. Du skall alltså inte använda privat-Zoom som är en molntjänst!

Telefonmöten

Ljud: Telefonens högtalarfunktion rekommenderas inte då ljudet inte håller särskilt hög kvalitet. Utan bra ljud blir inte mötet bra. Det bästa ljudet får du om du använder ett headset då det ger klarare ljud och minimerar rundgång. Om du behöver ett headset, kontakta IT-avdelningen. Har du inte tillgång till ett headset bör du sitta i en lugn miljö och ha datormikrofonen så nära dig som möjligt.

Bild: Placera kameran i ögonhöjd. Använder du en laptop kan du lägga några rejäla böcker under den. Ha gärna en lugn bakgrund bakom dig som inte stjäl fokus från mötet

Uppkoppling: Digitala möten med video kräver mycket bandbredd och du bör därför vara ansluten till Internet via nätverkskabel. Om du har mötet via wifi finns risken att samtalet bryts, bilden försvinner och ljudet hackar. Stäng av din kamera om du sitter på dålig uppkoppling så fungerar det bättre.

Mer inspiration för ett bra möte kan du hitta här (extern länk)

Digital undervisning

Tips till lärare om att lägga om undervisning utifrån läget med CoVid-19-virusutbrottet

Enligt rekommendation bör vi nu i möjligaste mån ställa om till online-undervisning. En möjlighet är att spela in föreläsningar och tillgängliggöra dem via SHH Play och Canvas och genomföra diskussioner och gruppundervisning på campus. En guide för hur du enkelt spelar in filmer med verktyget Kaltura Capture hittar du här.

Såhär kan du göra:

1. Undervisa studenter på distans om de eller du är i karantän eller på annat sätt förhindrade att närvara på plats

Version 1 – synkron undervisning

  • videomöte via din egen dator i Zoom
  • ge studenterna möjlighet att ställa frågor eller samarbeta online (sätta upp en Padlet), som förberedelse eller under/efter mötet
  • låt studenterna diskutera i smågrupper via s.k. Breakout rooms (guide här)

Version 2 – asynkron undervisning

  • spela in din presentation i Zoom, ladda upp och låt studenterna titta på den via SHH Play/Canvas
  • för att aktivera studenterna kan du t.ex. skriva reflektionsfrågor att besvara (ev. i grupp) eller göra en quiz så att studenterna kan kolla om de förstått centrala frågor

Skapa video direkt i lärplattformen

Version 3 – undervisningen i sin helhet flyttar till lärplattformen (Canvas)

  • instruktioner till grupparbete kan laddas upp t.ex. på en sida, gärna i form av en kort film
  • studenterna diskuterar i grupper (dela in studenterna i grupper)
  • studenterna producerar material (text, ljud, film) och laddar upp i plattformen

2. Undervisningen inställd/undervisande lärare sjuk

  • lägg upp ett meddelande/anslag i lärplattform
  • lägg gärna upp uppgifter att lösa, ev. med kamratgranskning

Behöver du hjälp, inspiration eller goda råd? Hör av dig till Joakim Lehnström.

Denna webbsida använder cookies. Läs mer cookies och webbplatsen